Brf Korsnäbben nya avgifter 2025
I budgeten för verksamhetsåret 2025 finns såväl kostnadsökningar, ex vis fjärrvärme, som minskningar, ex vis elkostnader. Det som framför allt påverkar våra kostnader är räntor på föreningens lån (59,4 mkr). Under 2024 har vi omsatt samtliga lån och förväntar oss att räntenivåerna kommer att sjunka under året, något vi har tagit in i budget 2025. Dock ligger räntenivån högre än vad vi varit vana vid under senare år. Under året 2025 finns det även en del underhållsarbeten, enligt vår underhållsplan, som skall utföras. Kostnader för dessa arbeten, knappt 1 mkr, är med i budget.
För att möta kostnadsförändringarna har styrelsen beslutat höja föreningens avgifter med 2%från 1 januari 2025.
Det kan inte nog understrykas att vi medlemmar alla kan bidra med att hålla nere våra gemensamma kostnader genom att tänka på att inte i onödan skapa dem.
English version
In the budget for 2025, there are both cost increases, e.g. district heating, and reductions, e.g. electricity costs. What mainly affects our costs is interest rate on the association’s loans (59,4 msek). During 2024, we have renewed all of our loans and expect that the rates will drop during the year, something we have included in budget 2025. However, the interest rates are on a higher level than what we have been used to in recent years. During 2025 there is also maintenance work, according to our maintenance plan, which must be carried out. Costs for these works, just under 1 msek, are included in the budget.
In order to meet the expected cost changes, the board has decided to increase the association’s fees by 2% as of from 1 January 2025.
It cannot be emphasized enough that all members can contribute to keep our common costs down by thinking about not to unnecessarily create them.
Styrelsen/The board
Kodläsare för att uppdatera dina iLOQ-nycklar
Utanför 25:an har vi installerat en kodläsare som ska kunna användas av alla medlemmar om till exempel en behörighet till garaget ska läggas till/tas bort.
Så fort information om en uppdaterad behörighet lagts in i vår iLOQ-databas så skickas den till kodaren vid porten. I systemet kan man sen se ifall medlemmen uppdaterat eller inte och då påminna för att inte nycklarna ska bli spärrade och därmed obrukbara. Det går även att ge ut tillfälliga behörighet utan att någon från styrelsen behöver möta upp och lämna ut nycklar, det enda som behövs är ett besök vid kodaren.
Så här gör du:
– Ta med nyckel/nycklar till Armégatan nr 25.
– Intill porten sitter en svart iLOQ-modul (se bild) där 1 st. lampa lyser grönt.
– Lägg din nyckel, en i taget, mot modulen (som bilden visar) och när du ser att 2 st. lampor lyser grönt är din nyckel uppdaterad och klar.
– Upprepa på samma sätt med resterande nycklar.
Samtliga iLOQ-nycklar behöver få en uppdatering för att fungera korrekt.
Skyddsrum
Det kommer ibland upp frågor om skyddsrum. Exempelvis var ligger mitt närmsta och får jag använda det vid behov. Det är inte så att man tillhör något särskilt skyddsrum utan vid behov så tar man sig till det närmsta. Detär upp till var och en att ta reda på var mitt närmsta skyddsrum finns, men för vår del så finns det en mängd skyddsrum i närheten. Exempelvis tvärs över gatan på Armégatan 38 och 40 samt på Wiboms väg runt hörnet finns skyddsrum i samtliga hus.
Ett skyddsrum får dagligdags användas som förråd eller cykelrum motsvarande, men ska kunna iordningställas inom två dygn. Ansvaret för skyddsrummens underhåll med mera är fastighetsägaren.
Här kan ni läsa mer: https://criseq.se/info-om-beredskap-och-sakerhet/skyddsrum-var-ligger-mitt-narmaste/
och här kan ni hitta information om var närmsta skyddsrum: https://msbgis.maps.arcgis.com/apps/instant/nearby/index.html?appid=8bfc89e7c6064bc181c6a1a6bbac2fa3&sliderDistance=0.6